Θέλω να σχολιάσω εδώ κάποια πράγματα που ειπώθηκαν για την αμαρτία στο διπλανό τόπικ το οποίο κλειδωθηκε..
Η απόλυτα διαστρεβλωμένη θρησκευτική παιδεία που έχουμε λάβει όλοι στο σχολείο μας έχει δώσει για την αμαρτία το νόημα το οποίο έδωσε κυρίως η δυτική εκκλησία της Ρώμης και στη συνεχεια ξαναήρθε πίσω σε μας. Το νόημα ότι "αμαρτία" σημαίνει κάποιο παράπτωμα ή σφάλμα, ότι "αμαρτάνω" όταν παραβαίνω κάποια εντολή του Θεού ή δεν τηρώ κάποια επιθυμία του, με λίγα λόγια η αμαρτία ταυτίζεται με καποιο φάουλ, παραπτωμα, αδίκημα κ.α.. Ομως δεν είναι έτσι.
Στην εκκλησιαστική γλώσσα αμαρτία σημαίνει αστοχία, αμαρτωλός είναι ο α-τελής δηλαδή αυτός που έχει αποτυχει ως προς το τέλος(=σκόπο) του. Και γι αυτό λέμε ότι ο άνθρωπος από το προπατορικό αμαρτημα και μετα γεννιέται αμαρτωλός. Αυτό σημαίνει ότι η φύση του ανθρωπου ηδη εχει αστοχησει και γι αυτο γενιέται αμαρτωλος. Και η αστοχία της φύσης μου φαινεται από το ότι πολλές φορές αλλα επιθυμεί η ψυχή και άλλα το σώμα μου, υπάρχει μια εντονη διαφοροποιηση της φυσης μου απο την προσωπικη μου υποσταση.
Αντιγραφω από το "
Αλφαβητάρι της πίστης" του Χρ. Γιανναρά: (εκδ. Δομος ) γιατί δεν θα τολμούσα να το εκφράσω με δικά μου λόγια: "[...]Νιώθουμε συχνα να υπαρχουν μεσα μας δυο επιθυμιες, δυο θελησεις, δυο αναγκες που ζητουν ικανοποιηση. Η μια επιθυμια, θεληση ή αναγκη εκφραζει την
προσωπική μας επιλογη και προτιμηση, ενω η αλλη ειναι μια
φυσικη παρόρμηση που αντιμαχεται την πρωτη και εμφανιζεται σαν
απρόσωπη (ενστικτώδης όπως λέμε) απαιτηση που δεν αφηνει περιθωρια ελευθερης σκεψης, κρισης και αποφασης.[...] Αυτή η "ανταρσία" της ανθρώπινης φύσης εναντια στην ελευθερια του
προσώπου - η ορμη της φυσης να υπαρξει, να συντηρηθει και να διαιωνισθει μόνο ως φύση και όχι ως προσωπική ετερότητα και ελευθερία, με λιγα λογια αυτος ο διχασμος φυσεως και προσωπου συνιστά αυτό που η εκκλησια ονομαζει "αμαρτια" δηλαδη αποτυχια της υπαρξης του ανθρωπου με εσχατη συνεπεια το θανατο..."
Και γι αυτο υποτίθεται οτι ο Χριστός λύτρωσε την ανθρωποτητα απο τον θανατο με την ζωη, τη σταυρωση και την ανασταση του γιατί εφερε ξανα πισω στον ανθρωπο τον
προσωπικο τροπο υπαρξης εναντι του
φυσικου (τον τρόπο δηλαδή με το οποίο υπαρχει και η Αγ. Τριαδα) και με αυτο τον τροπο υπαρξης νικησε τον θανατο και εδειξε στον ανθρωπο πώς μπορει να τον νικησει και αυτός.
Τα πράγματα λοιπόν είναι αναποδα: Δεν ξεκιναμε αναμαρτητοι και προσπαθουμε να κανουμε όσες λιγοτερες αμαρτιες μπορουμε οποτε βγαζουμε τα τεφτερια και μετραμε τα φαουλς που εχουμε κανει. Γι αυτό και όπως σωστα εχει αναφερει ο abakas7 αλλου, ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεια, δεν ειναι ενα συνολο ηθικων κανονων που τους τηρουμε για να κανουμε λιγοτερες αμαρτιες -παραβασεις της θειας θελησης. Ειμαστε απο το προπατορικο αμαρτημα, αμαρτωλοι (και το διαπιστωνουμε καθε μερα που βιώνουμε αυτην την "ανταρσια της φυσης μας") και προσπαθουμε στη ζωή μας να ξεφυγουμε όσο περισσότερο μπορουμε απο την αμαρτια και να επιστρεψουμε στον
προσωπικο τροπο υπαρξης αντι του ατομικού. Γι αυτό και θεωρείται και απαραιτητη η συμμετοχη στα μυστηρια και στη ζωη της εκκλησιας. Γιατί εκεί, στο δείπνο της Θ.Ευχαριστίας ο πιστός κοινωνει με τους γυρω του και υπαρχει
προσωπικα και οχι ατομικα-
φυσικά.
Προφανώς δεν περιμένω να ακούσω χαρακτηρισμούς και επικρίσεις για τα παραπάνω. Δεν είναι προσωπικές μου απόψεις, απλώς παραθέτω το τι εννοεί με την λέξη "αμαρτία" η εκκλησιαστική γλώσσα. Τό ότι αυτα μπορεί να ακουγονται τελειως ξενα σε πολλους δεν σημαινει ότι δεν είναι σωστα, απλά σημαινει ότι δεν διδασκομαστε τι ειναι ορθοδοξη χριστιανικη πιστη στο σχολείο αλλά μπουρδες. Και ναι! Προφανώς η εκκλησια σημερα δεν εχει καμια σχεση με αυτο που περιεγραψα πιο πανω!
edit:
abakas7 έγραψε:
Ακόμα δεν μπορώ να αντιληφθώ τους απώτερους σκοπούς για τους οποίους ξεκίνησαν αυτά τα topic. Το ένα λέει για να κάνει πλάκα με το Χριστό και το άλλο για να δείξει ότι ο Χριστιανισμός δεν μπορεί να σταθεί σήμερα. Και όταν κάποιοι Χριστιανοί εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους πολιτισμένα και με λογικά επιχειρήματα (ω ναι, με λογικά επιχειρήματα), τι είδους αντιμετώπιση εισέπραξαν από αυτούς που θεωρούν τους εαυτούς τους ανοιχτόμυαλους και απελευθερωμένους; Χλευασμό, υπονοούμενα και βρωμόλογα.
Και το παρόν topic δεν το βλέπω να έχει πολύ μέλλον. Άντε ας κλειδωθεί κι αυτό για να βρουν και λίγο την ησυχία τους οι καημένοι οι moderators.
Βρε άνθρωπε το παρόν τοπικ το άνοιξα εγώ και αν διαβασεις λιγο τα αρχικά μου ποστ θα καταλάβεις ότι προφανώς δεν ήταν σκοπος μου να δείξω ότι ο χριστιανισμός δεν μπορεί να σταθει σημερα αλλά μάλιστα πιστευω το ακριβώς αντίθετο, όπως γράφω και στην πρώτη σελίδα: (παρόλο που είμαι μάλλον αθεος)
philip στην 1η σελίδα έγραψε:Ο χριστιανισμός δεν είναι λογικά επιχειρήματα γιατί δεν υπάρχουν (όλα θα είναι παράλογα τελικά) δεν βασίζεται στο να πιστεψεις παραμυθάκια και να τα δεχτείς άκριτα. Τότε ναι, ίσως και να είσαι πρόβατο.
Βασίζεται στο βίωμα που προκύπτει μέσα στην μυστηριακή ζωή της εκκλησίας. Εκεί που ο πιστός προσπαθεί να συμετάσχει στη ζωή με ένα άλλο τρόπο ύπαρξης, προσωπικό και όχι ατομικό και να διαπιστώσει αν με αυτό τον τρόπο ύπαρξης, ο θάνατος πατείται όπως έκανε ο Χριστός ή αυτό είναι απλώς μια μπούρδα. Αυτό δεν μπορεί να το πετύχει καμιά ορθολιστική σκέψη είναι καθαρά βιωματικό.
Και αυτή η αναζήτηση είναι διαχρονική και έχει θέση σε κάθε εποχή, όχι μόνο το 1009 όπως έγραφε ο dj manos