Η χαριστική εξεταστική ακροβατεί ανάμεσα στο προβλεπόμενο και το "παράτυπο". Οι καθηγητές το γνωρίζουν καλά και συχνά δυστυχώς ορισμένοι το χρησιμοποιούν για να κάνουν παζάρια. Το βασικό τους κίνητρο/κριτήριο είναι να ελαχιστοποιήσουν τα συνολικά γραπτά που θα κληθούν να διορθώσουν.
Κατά κανόνα, λοιπόν, στις χαριστικές εξεταστικές γίνονται εξίσου "χαριστικές" αυθαιρεσίες. Καθένας ορίζει ό,τι ύλη θέλει (σκεφτείτε πως εξετάζονται φοιτητές διαφορετικών ετών σε ένα εξάμηνο όπου δεν διδάχθηκε το μάθημα, οπότε θεωρητικά ορίζει όποια ύλη θέλει, κι αν κάποιος όταν το διδάχθηκε καλύπτεται, έχει καλώς, αλλιώς "ας κόψει το κεφάλι του") και ουσιαστικά παίζει με το ποιοί (με την έννοια των χρωστούμενων μαθημάτων, όχι προσωπικά) ή πόσοι θα δώσουν το μάθημα.
Στενά συνδεδεμένος με την χαριστική εξεταστική, έτσι, είναι ο εξίσου συγκεχυμένος ορισμός του "επί πτυχίω". Δικαίωμα συμμετοχής, λοιπόν, δυνητικά έχουν:
- Είτε όσοι φοιτητές έχουν τελειώσει (χρονικά) το 5ο έτος σπουδών, δηλ. βρίσκονται στον 6ο, 7ο, κτλ. χρόνο φοίτησης.
- Είτε όσοι φοιτητές σε έτος μεγαλύτερο ή ίσο (?) του 5ου που χρωστούν μέχρι 14 μαθήματα, τόσα όσα απαιτούνται για την τυπική ανάληψη διπλωματικής.
- Είτε όσοι φοιτητές σε έτος μεγαλύτερο ή ίσο (?) του 5ου που χρωστούν μέχρι 3 μαθήματα, δηλ. τόσα όσα απαιτούνται για την παρουσίαση και βαθμολόγηση της διπλωματικής τους εργασίας.
- Είτε ένας συνδυασμός των παραπάνω, αναλόγως με τον καθηγητή.
Αυτό σημαίνει τα εξής δυο:
- Αν δεν δώσεις στη χαριστική, ή αν δώσεις και κοπείς, προφανώς και δεν αποκλείεσαι από μελλοντικές εξεταστικές, του ίδιου ή επόμενου έτους/εξαμήνου. Δεν τρέχει μία.
- Αν δώσεις και περάσεις, δεν έχεις δικαίωμα βελτίωσης. Ουσιαστικά δηλ. δεν δικαιούσαι να επανεξεταστείς στο μάθημα σε επόμενη εξεταστική, είτε κανονική, είτε επαναληπτική του ίδιου ή του επόμενου έτους.
Ελπίζω να ήμουν σαφής. Αν δεν καταλαβαίνετε κάτι ρωτήστε. Να ξέρετε, μόνο, πως κάθε χαριστική είναι ένα "νέο θαύμα" από μόνο του, και ενδέχεται να αλλάζουν κάποιες λεπτομέρειες, αλλά η βασική ιδέα και η εμπειρία διδάσκουν τα όσα γράφω παραπάνω.
Παρακαλώ, τέλος, τους moderators, να μεταφέρουν εδώ όσα νέα topics ανοίξουν σχετικά με την επαναληπτική, και να αποσπούν όσα εκτροχιάζονται (π.χ. με τρόπους που ανέφερα στην εισαγωγή).